Automiehen sotaa

Tämän albumin alkuperäinen omistaja on läheistä sukua toiselle sivuston ylläpitäjistä. Asevelvollisuutensa hän suoritti rannikkotykistössä, joka tuolloin kuului vielä laivaston alaisuuteen. Jatkosodassa hän kuitenkin palveli automiehenä. Sotilaspassin Rangaistukset-sarakkeesta löytyy maininta määräaikaisesta kansalaisluottamuksen menetyksestä sekä kuritushuonerangaistuksesta. Suvun aikalaisjäsenet tietävät kertoa rangaistuksen johtuneen siitä, että kun kenttälinnoitteiden rakennusta varten rintamalle ajettiin urakkatyönä isoja hiekkalasteja, hän oli merkinnut tuoneensa 3 kuormaa enemmän kuin mitä todellisuudessa oli tuonut. Näin nykyaikana ja eritoten rauhan vallitessa rangaistus kuulostaa kohtuuttomalta.

Albumissa on kuvia sekä asevelvollisuusajalta että sotapalveluksesta.

Kuvat

Sotapäiväkirja

Albumin omistaja jätti jälkeensä myös oman henkilökohtaisen sotapäiväkirjansa, joka nyt julkaistaan tässä lyhentämättä, mitään muuttamatta:

Helmikuu

Lähdettiin Staalin tehtaalta 23. päivänä aamulla.

Hiihettiin Perniön asemalle yövyttiin kansakoulussa.

Oli matkaa 70 km kaikki väsyneitä loppuun.

Ensi alussa oli keli mitä parhain mutta kyllä äijä alkoi loppupuolla jäädä.

24. päivänä lähdettiin junalla matkaan. Oli perjantai iltapäivä. Kuljettiin koko yö mullivaunussa. Mentiin Loimaalle Lahteen Lahdessa ruokaillen.

Näin Laitilan poikia Loimaalla paljon. Saari-Lavilan ja muuta.

25. päivä kuljettiin edelleen. Oli raskas keli junallakin. Lunta oli niin paljon että yksi veturi ei voinut viedä vaan pantiin toinen veturi.

Oltiin pommisuojassa. Juna seisoi 20 minuuttia. 2 konetta ammuttiin alas. Se oli Myllykoskella, siellä tapasin kaksi kaunista tyttöä. Ne huusivat eräästä vinttikammarista eikös tänne sopis tulla! Kukaan muu ei uskaltanut lähteä kun minä…

26. päivänä saavuimme Haminaan. Mentiin RUK:n, oltiin yötä siellä, käytiin ilmasuojissa missä oli neitosia oikein runsaasti. Kaupunki oli eheänä.

27. päivänä lähdettiin Haminasta kuorma-autolla. Oltiin ilmahyökkäyksen kohteena mutta ei mitään vahinkoa. Kuormastosta kaatui muutama hevonen. Päästiin Säkkijärvelle missä kirkko paloi parasta aikaa ja monet muut tulipalot. Jatkoimme matkaa Vilajoelle.

28. päivä

Saavumme Vilajoelle. Meillä oli ensimmäinen oikein sotapäivä. Pommikoneet pommittaa koko päivän ja hävittäjät ampuivat meidän kortteerimme tuli pommi ja meidän täytyi hakea uusi paikka.

Haavoittuneita tuli rintamalta kymmeniä kuormia.

Löysimme erään kaupan missä oli kahvia ja sokeria joka evakuoitiin.

29. päivänä illalla tuli hälytys klo 11. Läksimme hiihtämään kohti tuntemattomuutta. Hiihdimme koko loppuyön ja saavuimme Tuppuraan mistä saavuimme Pulliniemeen missä oli kovat tappelut käynnissä. Saavuimme Pulliniemeen klo 8 aamulla.

30. päivä läksimme takaisin Pulliniemestä kun olimme tulleet väärään paikkaan. Kaikki olivat täysin väsyneitä. Jatkettiin matkaa Teikariin missä saimme ruokaa pitkästä aikaa. Haimme kortteerin, söimme kuolleita vasikoita. Se ruoka mitä meille annettiin se oli sellaista ettei suinkaan söisi jollei nälkään olisi kuolemaisillaan.

31. päivä muutimme taas kortteeria missä syötiin puolukoita ja kauraryyniä. Kaikki maistui kuin mitä parhaiten. Kova nälkä oli, kaivoimme asemia. Kello 1 yöllä läksimme.

1. päivä maaliskuuta teimme korsuja ja asemia. Illalla saapui ensimmäinen ryssäpartio 12 miestä saaren rantaan, jotka ammuttiin. Toinen partio näkyi kauemmalla. Kaivoimme korsuja klo 1:teen yöllä. Menimme nukkumaan. Haudattiin ryssät lumen alle. Kun oli haudattu kaikki yksi nousi ylös, mutta ammuttiiin uusi kerta.

2. päivä saapui 300 ryssää aamulla klo 4 aikaan hyökkäsivät maihin. Fosforikuulaa tuli niin että ei meinannut päästä pois korsusta. Sitten tapeltiin koko päivä, missä kaatui ryssiä 600. Meidän poikia kaatui monta myös. Ammuin ensimmäisestä asemasta 8 ryssää. Muutimme asemaa. Eenperi kaatui viereeni räjähtävä kuula läpi pään. Laihonen kaatui viereeni kuula läpi hartian. Torppa oli täynnä, minä aloin ampumaan läpi torpan pikakiväärillä ja alkoi tulla liikettä.

3. päivä peräydyimme yön aikana Vilaniemeen. Tulimme n. 10 kilometriä. Koko pataljoona oli hajallaan. Tuppura antautui samaan aikaan missä kolmannesta komppaniasta kaatui 45 %. Olimme melkein saarroksissa. Meistä lähti takaisin 14 miestä lähelle Teikaria partioon missä saimme 1 vangin. Oli niin kova vilu ettei koskaan ennen ole ollut. Jans Jokinen pelasti minut kun hän herätti minut 25 asteen pakkasessa.

4. päivä nukuimme yhteen torpan nurkkaan enkä herännyt ennen kun illalla. Läksin etsimään pataljoonaa, jonka löysin asemista Vilaniemestä. Oli niin kova kranaattituli että teki pahaa jälkeä. Sain kranaatin 6 m päähän missä menetin kuuloni. Läksimme perääntymään. Olin kuuro koko vuorokauden. Sain kuuloni vähitellen. Veri oli tullut nenästä ja suusta paljon että koko lumipuku oli punainen.

5. päivä peräydyimme Heinälahteen. Tappelimme tullessa missä meikäläisiä kaatui kranaattitulessa monta miestä ja hevosta. Me määrättiin Vilajoelle. Ammuin alas hävittäjän. Menimme torppaan jossa oli lampaita. Tapettiin ja syötiin hyvin.

Sain määräyksen etsiä luutnantti Juhan. Läksin hakemaan. Menin suoraan ryssälaumaan mutta pääsin karkaamaan.

6. päivä me hiihdimme ja varastelimme ruokaa monesta keittiöstä. Menimme takaisin samaan kylään eri torppaan missä syötiin. Tuli yöllä taas hälytys. Lähdettiin. Yksi hyökkäysvaunu oli mennyt meidän ohitsemme, mutta räjäytettiin aamulla.

7. päivä poltettiin hyökkäysvaunuja, sitten lähdettiin Tiiralaan missä me yövyimme sydänyötä.

8. päivä läksimme Säkkijärvelle kunnalliskotiin minne majoituimme 2 päivää. It ampui 9 konetta siinä alas. Yksi mies ampui vahingossa toisen.

9. päivä olimme vartiossa Summen kanssa missä oltiin ilmapommituksessa yöllä klo 1.

Tunnus. Ryssä. Riita.

10. päivä meillä oli maastoharjoitus ja varusteiden jako ja maksettiin tili. Käytiin katsomassa kun yhdessä navetassa missä oli lehmät jätetty ilman ruokkijaa. Ammuimme muutaman, heitin lopuille pahnoja. Lunta oli 1,5 metriä.

11. päivä syötiin ja maattiin. Oli pataljoonan koonti. Kahvia meillä oli paljon mutta kermaa ei eikä sokeria.

12. päivä läksimme iltayöstä Salojärvelle.

13. päivä saavuimme Salojärvelle missä olimme jännittyneenä. Rauhan huhusta kuultiin. Kello 10 yli 11 oli viimeinen laukaus missä ennen oli oikein kova tuli.

14. päivä läksimme Salojärveltä hiihtämään päin Haminaa. Tulimme Virojoelle missä saatiin maitoa kuukauden väliajan jälkeen. Läksimme Siusluodon kanssa autolla.

15. päivä katseltiin Haminan kaupunkia mikä oli kokonaan hajalla. Hamina oli kaikki rikki. Yksi kahvila oli auki mutta sai ruokaa RUK:sta.

16. päivä menimme majoituspaikkaan minne toiset tulivat. Tupakka maksoi 40 mk laatikko. Läksimme Haminasta.

17. päivä tultiin Turkuun Snelmannin koululle. Klo 11 lähdettiin Itämereen Vähämäen kanssa juhlimaan.

18. päivä lähdettiin Ihaluodon kanssa naisille. Oltiin Nummenpakalla. Tultiin aamulla klo 7. Os. Kuuvuorentie 8 ovi 2.

19. päivä läksimme Hiittisiin. Linja-autolla tultiin väylään asti, siitä lähdettiin hiihtämään.

20. päivä saavuimme Hiittisten Rosalaan 10.30 illalla. Asumme kansakoululla.

21. päivä maataan koululla ja juodaan kahvia. Näin Laitilan poikia.

22. päivä, pitkäperjantai. Lähdettiin vartioreittiä tutkimaan Öröön päin. 6 km päässä oli vartiopaikka. Ensimmäiset täit löytyivät komppaniasta. Kilu makasi vieressäni.

23. päivä, pääsiäisaatto. Maattu koko päivä. Ruotsalainen paikka. Naisia on paljon mutta ei osaa suomea yhtään. Hapkari on tulkkina. Ensimmäinen treffaus umpiruotsalaisen kanssa. Käytiin hevosella Kilun kanssa partiolenkki.

24. päivä, Pääsiäispäivä. Läksin tutustumaan kylään. Tulin yhden harmaan torpan luo. Sieltä kuului huuto tulkaa sisälle. Lähdettiin yhdessä hiihtämään. Saatettiin kotiin illalla. Sitten selviytyi että se oli rouva mutta kaunis oli.

25. päivä, 2. Pääsiäispäivä. Oli treffit klo 6 illalla. Läksimme hiihtämään. Saatoin sen kotiin. Löysin toisen tullessani. Täytyi viedä se vielä. Oli aamuyö kun tulin takaisin.

26. päivä, Maarianpäivä. Oltiin Jokisen kanssa partiossa. Haapkarin kanssa kolme sisarusta saattamassa. Tehtiin treffit 8.30 seuraavana iltana.

27. päivänä oli kova lumipyry. Oli ensimmäinen tuisku koko talvena. Maataan koululla.

28. päivä partiolenkillä Jokisen kanssa. Kamalia kinospäitä oli merellä.

29. päivä. Saunapäivä. Käynti kaikissa taloissa. Otettiin selvää kuinka paljon kylähän mahtuu sotilaita.

30. päivä. Käytiin lenkillä Jokisen kanssa. Oli päivävuorossa.

31. päivä. Sunnuntaina anotaan lomaa. Ollaan jännityksessä. Tuulitakkista olin saatolla.

1. huhtikuuta. Pojat koettaa aaprillata. Alkoi telttaelämä. Pantiin

teltta saareen pystyyn. Vettä alkoi tulla jäälle.

2. päivä. Oltiin kaivamassa asemia. Vesi noussut paljon. Uutisissa sanottiin että neljäs ikäluokka pääsee siviiliin.

3. päivä Hiittisissä Vilon kanssa. Kova siviilikohina tai linnakkeellelähtöhuhu.

4. päivä. Oltiin Jokisen kanssa rantakierroksella. Illalla keltasen talon flikka talutettiin ensimmäistä kertaa.

5. päivä. Kaivettiin asemia ja maattiin iltapäivä.

6. päivä oli aamulla jv:tä ja illalla tuli tieto että lähdetään Turkuun. Tultiin Taalintehtaalle.

7. päivä. Lähdettiin Taalintehtaalta, saavuttiin Turkuun klo 11. Lomaa saa vaikka kuinka paljon kaupunkille.

8. päivä käydään kaupunkilla ja syömässä koululla.

9. päivä olin hammaslääkärillä. Saksa hyökkäsi Norjaan. Odotetaan mitä sieltä kuuluu.

10. päivä. Olin Raisiossa Liisaa viemässä. Jäi sormus muistoksi. Liisa Löpgren, Raisio, Mälikkälä. Puh. Raunistula 38.

11. päivä. Kävin Naantalissa Lainion Laurin kanssa pirssiautolla. Lauri kuittasi.

12. päivä. Olimme Haanperän kanssa Nummenpakalla. Haanperä jäi sinne.

13. päivä. Lähdettiin Lypertöön kolmella linja-autolla. Näin tullessa entisen Koljolan Osuustukku neidin. Saavuttiin Kustaviin klo 1. Mentiin Rankin kanssa kelkalla Lypertöön.

14. päivä. Läksin Aaltosen kanssa kelkkaa tuomaan takaisin.

15. päivä menimme Santun kanssa Kivimaalle. Juhlittiin joka talossa.

29. päivä huhtikuuta päästiin siviiliin. Varusteet mukana.